Motius per evitar la supresió d’unaunitat d’I3 a Gaspar de Portolà
- Groc
- hace 22 horas
- 2 Min. de lectura
He estat mestre i director de l’escola Gaspar de Portolà durant molts cursos i m’entristeix enormement veure que Educació preveu suprimir una unitat d’I3 per al proper curs 26/27, basant-se només en el cens de naixements d’aquest any, fent baixar, excepcionalment durant un curs, la ràtio mitjana prevista arreu del país.
Aquesta previsió ha posat en alerta no solament la comunitat educativa del centre (famílies, professorat, AFA, etc.), creant incertesa i malestar, sinó també tots els representants polítics de la ciutat, que han aprovat per unanimitat una moció en contra d’aquesta supressió.
Penso que, a part de fer una previsió a més llarg termini, cal valorar altres aspectes molt importants abans de prendre una decisió d’aquest calat, per les conseqüències que pot tenir per a moltes famílies i per a l’equilibri d’escolarització de la zona educativa de Balaguer, que és força complexa.
Gaspar de Portolà és un centre de referència pedagògica i de qualitat educativa al territori, molt ben valorat per les famílies i per les autoritats educatives. A més, per les seves característiques d’escola pública i de dues línies, és el centre de la ciutat que més ha participat i participa en la incorporació i l’atenció de l’alumnat de nova incorporació al nostre sistema educatiu. Aquest és un aspecte que requereix un sobreesforç important, degut a la seva complexitat, diversitat i a la manca de recursos, sobretot humans, al qual l’escola ha sabut donar una resposta molt positiva, refrendada i molt valorada per les mateixes famílies al llarg de tots aquests anys.
Cal valorar també l’alt nombre d’alumnes que s’incorporen al llarg de cada curs (matrícula viva) i que incrementen les ràtios dels diferents centres, i que, a Balaguer, acostuma a ser força alta.
Aquesta supressió, per un sol curs, costa d’entendre, sobretot per les diferents realitats familiars que volen dur els seus fills i filles a una escola pública i de qualitat pels motius exposats més amunt, malgrat que les ràtios siguin més baixes a la ciutat durant un curs, cosa que beneficia l’atenció individualitzada de l’alumnat, que és molt diversa i complexa.
Penso que cal valorar tots aquests motius i fer una planificació i coordinació acurada entre Educació i els diferents representants i agents educatius de la ciutat (centres, Consell Escolar Municipal, Ajuntament, OME, Serveis Educatius) davant situacions com aquesta, per poder escoltar diferents propostes i prendre, amb temps, les millors i més consensuades decisions.
Animo les famílies que volen dur els seus fills i filles a Gaspar que el prescriguin en primer lloc de la sol•licitud i esperar que Educació valori els resultats i la tasca educativa que realitza el centre i que es pugui evitar aquesta supressió que ningú desitja.
Cal apostar, penso, més que mai per una escola pública i de qualitat, i és en casos com aquest quan es veu si les polítiques educatives de torn s’ho creuen i van en aquesta línia. Espero i desitjo que sí.
Samuel Llovet i Prat Mestre jubilat i exdirector Gaspar de Portolà Balaguer

























